Hjerteforeningens 40-års jubilæumskampagne

 

 

Flere og flere danskere lever meget usundt! Hjerteforeningen i Danmark vil gerne være med til at gøre livet sundere for disse, og man har derfor startet med en kampagne rettet mod danske mænd.

 

Kampagnen skal få os til at se på vaner og uvaner med friske øjne og få os til at gøre noget ved det, der for mange kommer til at forringe eller afkorte livet. For den bedste genvej til et langt og aktivt liv er og bliver et sundt liv. En opgave, som er vores egen, og som kun bliver mere og mere presserende, jo ældre vi bliver. Og det begynder for alvor at gå ned ad bakke, når man runder de 40. Vi opgiver at holde vægten nede, vi giver los for rygningen og arbejder for meget, så der ikke bliver tid og overskud til motionen.

 

Da Hjerteforeningen selv fylder 40 i år, griber foreningen chancen og sætter fokus på vaner og uvaner fra maj 2002 og sommeren over. Kampagnen er bygget op over det elskede og langtidsholdbare 70er logo I © NY. 

 

Budskabet er kort og godt, at det skal være sjovt at være her, mens vi er  - men at vi helst skal være her så længe som muligt. 

 

 

Kampagnen, som begyndte mandag den 6. maj og kørte sommeren over, var synlig gennem buslangsider, plakater, annoncer og talrige lokale aktiviteter landet over. Kampagnens slogan kunne også fås på moderigtige T-shirts.

 

Om Hjerteforeningen

Hjerte- og kredsløbssygdomme er i dag skyld i 37% af alle dødsfald herhjemme. Dermed er det Danmarks mest udbredte folkesygdom. Ikke mindre end 450.000 danskere lever med en hjerte- eller kredsløbssygdom, og stort set alle danskere kender et eller flere mennesker, som er berørt af sygdommen.

 

Hjerteforeningen har gennem 40 år arbejdet for at forbedre behandlingsmuligheder, fremme forebyggelse og reducere antallet af nye hjertesyge. Arbejdet har centreret sig om 3 indsatsområder: Forskning, forebyggelse og patientstøtte.

 

Hjerteforeningen har i dag 150.000 bidragydere, der gennem enten medlemskab eller gaver støtter indsatsen. Blandt medlemmerne er et stort antal frivillige organiseret i 58 lokalkomitéer landet over. Hjerteforeningens 5 klubber for særlige patientgrupper bemandes også af frivillige kræfter, der danner netværk og udfører oplysningsarbejde.

 

Hvad er det store problem?

Nogle drømmer om mayo på alle madderne, andre står hos bageren og kigger langt efter Napoleonskage nummer to i denne uge, og andre igen smutter lige forbi grillen på vej hjem fra træning. Alle kender det. Men når man runder de 40, begynder de sunde vaner at skride for alvor, og det går ikke kun hårdt ud over taljemålet, men også ud over hjertet og kredsløbet. Videnskabelige, danske undersøgelser viser, at de 40–årige:

 

·        hører til i den gruppe, der i gennemsnit ryger mest

·        som gruppe er mere overvægtige i forhold til for ti år siden

·        motionerer for lidt i en ofte stressende hverdag

 

Den positive side af sagen er, at den 40-åriges krop i store træk har forudsætninger for at fungere lige så godt som en yngres, og at der ikke skal mange livsstilsændringer til, før risikoen for at få en hjertesygdom falder drastisk.

 

De 40-årige er for manges vedkommende midt i deres bedste alder med karriere, børn og fritid. Derfor vil Hjerteforeningen i dialog med den generation nu. For ud over at de 40-årige har samme alder som foreningen, så er de altså på et tidspunkt i livet, hvor det kan betale sig at gøre noget.

 

”Hjerteforeningen vil ikke prædike, at man skal være en toptrænet vegetar, men at lidt større selverkendelse foran døgnkiosken ikke kun betyder noget for dellerne på kort sigt, men også for livet og livskvaliteten på langt sigt”, siger direktør i Hjerteforeningen, Susanne Volqvartz.

 

Budskabet er kort og godt, at det ikke er det ene stykke med frokostsalat med masser af mayonnaise, der gør udslaget - men det er de mange og alt det andet oveni. Det skal naturligvis være sjovt at være her, mens vi er  - men vi skal helst være her så længe som muligt. Det er en del af Hjerteforeningens opgave at gøre opmærksom på, at ca. 1.828 mennesker under 65 år hvert år dør alt for tidligt på grund af en hjerte- eller kreds-løbssygdom. En stor del af dem ville have fået mange flere år at leve i, hvis uvanerne ikke havde fået overtaget.

 

Det er ikke kun smøgerne og de store fadøl i hyggeligt samvær, der sætter sine spor. Det er også over for udsvingene på kostsiden, at vi skal sætte ind. Det handler i høj grad om den ugentlige bakke pommes fritter, bassen og chokoladen til kaffen, chipsene og guf foran fjerneren, som ikke er fulgt op af modsvarende motion.

 

Så ud over Makrelsalaten, som symbol på den fede danske frokostkultur, får også  Hjørnesofa, Lørdagsguf, Flødeskumskager, Fedtegrever og Friture sig en tur.

 

 

Kampagnens slogan kunne fås på moderigtige T-shirts, på badges og  klister mærker, og fra organisationens side gjorde man meget for at skabe opmærksomhed.  Man udsendte bl.a. en pressemeddelse, der fik mange dagblade og elektroniske medier til at tage emnet op. (links)

 

Du kan finde mere information, billeder mm. på  www.hjerteforeningen.dk

 

Nedenfor er billedmateriale, man brugte i markedsføringen af kampagnen.

 

 

 

 

 

 

Opgave 1

Du er ansat i medieafdelingen hos organisationen Hjerteforeningen og du har ved et morgenmøde fået til opgave at vurdere den netop overståede kampagne.

 

Du skal i din vurdering tage udgangspunkt i 8 trins modellen vedr. planlægningsarbejde af informationsarbejde i kapitel 14. Hvad var godt ved kampagnen og hvad var mindre godt?

 

Afslutningsvis skal du komme med forslag til, hvordan kampagnen kan forbedres.

 

Udskriv til printer